Om Kreds 9 - Fyn

Alle medlemmer er automatisk tilknyttet en kreds. Hvis der ikke findes en medarbejderforening på din arbejdsplads, eller hvis der ikke er en specialgruppe, der dækker dit fagområde, bliver du organisatorisk tilknyttet din lokale kreds. Kredse udgør DJ’s geografiske inddeling.

Er du ansat, tilhører du den kreds, hvor din arbejdsplads er beliggende. Er du derimod freelancer, arbejdsløs, elev, efterlønner eller pensionist, tilhører du den kreds, der dækker din bopæl.

Bestyrelsen

Silja Smith 

Journalist og formand

Send en besked
Tlf.: 4021 2739

 

Heidi Hørlück Callesen

Journalist og næstformand

Send en besked
Tlf.: 2973 4311

Bodil Reimers

Journalist og kasserer

Send en besked
Tlf.: 2346 6895

Holger Koefoed

Journalist og bestyrelsesmedlem

Send en besked
Tlf.: 4021 5085

Janne Høgshøj

Grafiker, merkonom, bestyrelsesmedlem og webmaster

Send en besked
Tlf.: 2484 9215

 

Carsten Reenberg

Fotograf og bestyrelsesmedlem

Send en besked
Tlf.: 2024 3832

Maria Rode Olsen

Journalist, bestyrelsesmedlem og webmaster

Send en besked
Tlf.: 5360 0929

Janne Skalkam

Journalist og bestyrelsesmedlem

Send en besked
Tlf.: 2485 7765

Anna Munch Heydorn

Journalist og bestyrelsesmedlem

Send en besked 
Tlf.: 5268 2680

Per Christian Andersen

Revisor

Send en besked
Tlf.: 65502095 60112095

Tino Rueskov Pedersen

Revisor

Send en besked

Referater

Vedtægter

Vedtægter for DJ Kreds Fyn samt regler for deltagelse i studieture

Bestemmelserne i de med *) mærkede paragraffer er obligatoriske.

§ 1 *)

Kredsen omfatter Dansk Journalistforbunds medlemmer i Kreds Fyn.

§ 2 *) 

Det er kredsbestyrelsens opgave fortsat at skabe og tilbyde et fællesskab for medlemmerne gennem faglige og sociale arrangementer. Derudover er det kredsbestyrelsens opgave i samarbejde med tillidsrepræsentanterne at overvåge overholdelsen af forbundets love samt arbejds- og lønbestemmelser.

§ 3

Ordinær generalforsamling indkaldes i et af forbundets medier med mindst tre ugers varsel til afholdelse i den efterfølgende periode fra 1. februar til 10. marts. Kun medlemmer, herunder elevmedlemmer, har adgang.

Dagsordenen, der meddeles medlemmerne senest 14 dage før generalforsamlingen, skal indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning
3. Kredsens regnskaber
4. Forslag fra bestyrelse og medlemmer
5. Valg, herunder suppleanter og revisorer
6. Fastsættelse af kredskontingent med angivelse af kredsbestyrelsens forslag til kontingentstørrelse
7. Eventuelt

Forslag fra medlemmerne skal indsendes til kredsformanden senest 14 dage før generalforsamlingen.

§ 4

Kredsbestyrelsen består af formand, kasserer og sekretær. Kredsformanden er på valg hvert år og vælges for et år ad gangen. Kredsbestyrelsens øvrige otte medlemmer kan vælges for to år ad gangen, fire i ulige år, fire i lige årstal. Der vælges suppleanter, der kan deltage i bestyrelsesmøder med taleret.

§ 5 *)

Meddelelse om valg og beslutninger på kredsgeneralforsamlingen sendes senest otte dage efter mødet til forbundsformand og medlemsbladet.

§ 6 *)

Hovedbestyrelsen har ret til at lade sig repræsentere ved kredsmøderne.

Kredsens faglige drøftelser betragtes som interne.

Kredsbestyrelsens møder kan overværes af medlemmerne, som bestyrelsen kan bevilge taleret.

Kredsbestyrelsen kan holde lukkede møder om emner, der af særlige grunde kræver diskretion.

§ 7

Ekstraordinært skal indkaldes til generalforsamling, når mindst 1/6 - dog repræsenterende mindst 2 arbejdspladser - af kredsens medlemmer skriftligt begærer det over for formanden. Samtidig med indkaldelse underrettes hovedbestyrelsen.

§ 8 *)

Tillidsrepræsentanten på den enkelte arbejdsplads er kredsbestyrelsens repræsentant på stedet. Tillidsrepræsentanten formidler indkaldelse til møder, der ikke adviseres gennem medlemsbladet.

§ 9 *)

I tilfælde af ændring af kredsens geografiske område eller dens ophævelse disponeres over midlerne i samråd med hovedbestyrelsen.

§ 10 *)

Vedtægtsændringer kræver, at mindst 2/3 af de tilstedeværende medlemmer på en generalforsamling stemmer herfor. Vedtægtsændringer skal godkendes af forbundets hovedbestyrelse, jf. forbundslovenes § 21, stk. 5.

____________________________________________________________

Regler* for deltagelse i studieture

Alle medlemmer af Kreds Fyn kan deltage i studieturene.

For at sikre, at nye deltagere har en chance i kapløbet om de begrænsede pladser, har medlemmer, der ikke har været med det foregående år, fortrinsret i to døgn efter, at turen er udbudt.

Efter de to døgn følges rækkefølgen af tilmeldte uanset om de har deltaget tidligere eller ej. Det gælder altså stadig om at være hurtig på tasterne.

Arrangørerne af turen er altid sikret plads.

*) reglerne er vedtaget på kredsens bestyrelsesmøde d. 1. juni 2016.

Netværksaktiviteter

Ordning for netværksaktiviteter

Vedtaget på bestyrelsesmøde 17. januar 2018

En af de vigtigste opgaver for Kreds Fyn er at sikre en platform for fagligt og socialt samvær. Ofte er dette initieret af medlemmer i kredsbestyrelsen. Nu udbyder kredsen en pulje, som kan søges af medlemmer, der vil stå for netværksaktiviteter i medlemskredsen.

Puljen er på 10.000 kroner og løber i 2018. Hvis der er mange ansøgninger til puljen, kan kredsbestyrelsen vælge at hæve puljebeløbet i denne periode.

Puljen evalueres på det første kredsbestyrelsesmøde i 2017.

Puljen kan kun søges af medlemmer af DJ Kreds Fyn. Arrangementerne skal være åbne for alle medlemmer af DJ Kreds Fyn, og kun medlemmer af Dansk Journalistforbund kan deltage.

Netværksaktiviteter kan for eksempel være en ugentlig løbetur, senioraften, biograftur, museumsbesøg eller netværk for fotografer eller andre faggrupper. Bemærk, at alle medlemmer skal have adgang til aktiviteterne, men aktiviteterne må gerne henvende sig til bestemte undergrupper af medlemmer i DK Kreds Fyn.

Send en kort ansøgning (for eksempel ti linjer) med ideen til dine netværksaktiviteter til kasserer Bodil Reimers, der sender den til behandling til formanden. Med ansøgningen skal du også vedlægge et budget. Udbetaling til godkendte aktiviteter vil ske, når der foreligger fakturaer eller boner til kassereren.

Du skal markedsføre aktiviteterne på hjemmesiden djkredsfyn.dk og på facebook.com/djkredsfyn. Efter aktiviteternes afvikling sendes en kort evaluering (maksimalt ti linjer) til Bodil Reimers.

Bestyrelsen forbeholder sig ret til at afvise ansøgninger.

Det er fortsat sådan, at DJ Kreds Fyn kan stå for et arrangement, som har opbakning i bestyrelse. Der er en i bestyrelsen, som hjælper med at arrangere dette. Dette køres videre uafhængigt af denne pulje.

Arbejdsprogram

Udarbejdet på bestyrelsesseminar august 2016

Kreds Fyns arbejdsprogram

2. udgave november 2016.

Bestyrelsens strategi 

Kredsbestyrelsen skal i 2016/2017 arbejde frem mod at:

  • Sikre en platform for fagligt og socialt samvær. 
  • Formidle arrangementer, der fremmer netværk i såvel faglig som social forstand.
  • Opbygge faglig identitet igennem faglige arrangementer. 
  • Være bindeled mellem medlemmer og forbund (formidle kontakten, men ikke være sagsbehandlere).
  • Være katalysator for faglig debat. Være et baggrundsforum, der præger debatten i forbundet.
  • Diskutere faglige emner, som formanden kan bringe videre på HB-møder og i udvalgsarbejde.
  • Tage et fagligt emne op på hvert bestyrelsesmøde, der drøftes uden for den ordinære dagsorden.
  • Skabe forum for debat mellem tillidsrepræsentanter og bestyrelse.
  • Markere os i den offentlige debat.
  • Være en tidssvarende kreds, der favner alle faggrupper i forbundet.
  • Få medlemmerne til at føle sig som en del af Kreds Fyn blandt andet gennem faglige og/eller sociale arrangementer.
  • Fremme samarbejdet med andre kredse. 

Der foretages en medlemsundersøgelse med jævne mellemrum.

Bestyrelsens møder 

Bestyrelsesmøderne holdes ofte privat hos medlemmer af bestyrelsen. Det kan også være i forbindelse med arrangementer, i offentligt tilgængelige mødelokaler som kan lejes til formålet eller på bestyrelses-/ kredsmedlemmers arbejdspladser. Der skal afholdes 6 til 8 bestyrelsesmøder årligt og derudover møder i andre udvalg efter behov. 

Der forberedes altid en dagsorden med tovholdere på de enkelte punkter. Desuden vælges en ordstyrer, som skal sikre den gode tone på mødet. Der skal være plads til ideudvikling på møderne og mulighed for at diskutere et emne og på den baggrund træffe en beslutning. 

Der fastsættes start- og sluttidspunkt for mødet. Vi opsummerer efter hvert bestyrelsesmøde og møder i udvalgene, hvad der er vedtaget, hvem der står for hvad osv.

Kredsens økonomi også på som punkt ved flere af møderne mellem generalforsamlingerne. 

Arrangementer

Arrangementer er noget helt centralt i kredsenKreds Fyns arrangementer skal have bund i faglighed. Vi definerer faglighed bredt - som vores fag: journalistik, kommunikation, fotografi, grafik osv., men faglighed er også det, der optager os i arbejdsmæssige sammenhænge. Eksempelvis arbejdsforhold, stress, mobning mv. Arrangementerne kan tage fat på fagetiske spørgsmål, tendenser i journalistikken og præsentation af relevante værktøjer. Eller de kan være af rent netværksmæssig karakter. 

Kreds Fyns arrangementer indeholder altid mulighed for at netværke f.eks. i en pause. 

Kreds Fyns arrangementer er som udgangspunkt ikke efteruddannelse, værktøjer som arbejdsgiver forventes at levere eller kurser som dem Mediernes Efteruddannelse tegner sig for.

Kreds Fyns arrangementer skal gøre os klogere - også på andre/nye kroge af faget end ens eget. Noget man ikke kan få andre steder.

Før hver sæson (forår/efterår) lægger arrangementsudvalget en overordnet plan for det kommende halve til hele år. Det udelukker dog på ikke, at man kan tage relevante aktuelle emner op, hvis de byder sig.

Vi bestræber os på mindst tre arrangementer hver sæson. 

Arrangementerne må gerne være af forskellig karakter: Eksempelvis besøg på fagrelevante arbejdspladser, tendenser i tiden, arbejdsmiljø/forhold bistået af konsulenter fra DJ mm.

Kreds Fyn står for en studietur én gang om året. 

Kreds Fyn ønsker at benytte de tilbud, der ligger inden for forbundet og afholde arrangementer med de faglige konsulenter som oplægsholdere.

Vi ønsker at skabe mere samarbejde i bestyrelsen omkring arrangementer. Vi ønsker at finde en ny model for arbejdet med arrangementer. 

Alle i kredsen kan stå for arrangementer, og alle opfordres til at byde ind med forslag til arrangementer. Hvis vedkommende, der foreslår et arrangement ønsker at stå for det, fungerer han / hun som midlertidigt medlem af arrangementsudvalget - det koordineres i arrangementsudvalget. Hvis ikke kan samme udvalg påtage sig opgaven, hvis den er fagligt relevant og økonomisk bæredygtig.

Kommunikation 

Kreds Fyn har som mål at nå ud til flest mulige medlemmer for at formidle kredsens aktiviteter og anden aktivitet, som skønnes relevant for medlemmerne. Bestyrelsen ønsker at formidle kredsens aktiviteter igennem billeder og tekst på de elektroniske medier. 

Kreds Fyn er repræsenteret på web –djkredsfyn.dk, twitter og Facebook og udkommer også via elektronisk post. Ved lejlighed benytter Kreds Fyn journalistforbundets kanaler og kommunikerer desuden til medlemmerne ved medlemsarrangementer. 

Ansvaret for offentliggørelse på hjemmesiden hører under webudvalget, offentliggørelse af arrangementer på Facebook hører under den ansvarlige for det enkelte arrangement.

Når Kreds Fyn vil formidle et budskab skriftligt, skal det om muligt først offentliggøres på hjemmesiden af en webredaktør. Webartikler skal om muligt formidles med en illustration/et billede med angivelse af navn på rettighedsindehaver. 

Ved offentliggørelse af arrangementer på Facebook skal der linkes til websiden. Ved udsendelse af elektronisk nyhedsbrev tilstræbes det, at der er mindst to teasere i nyhedsbrevet. Disse teasere udgøres af 2-4 linjers teasertekst og et link til artiklen på hjemmesiden. 

Referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamling udfærdiges af sekretæren eller en af bestyrelsen udpeget referent og offentliggøres på hjemmesiden umiddelbart efter godkendelse.

Anden information på hjemmesiden vedligeholdes af webudvalget.

På denne side